26 Apr 2018

REAL FOODS LTD

Työssäoppimispaikkani täällä Edinburghissa on Real Foods Ltd, luonnonmukainen luomu- ja kasvisruokaa myyvä kauppa, jossa myydään siis pääasiassa ruokatarvikkeita mutta myös hygieniatavaroita. Tämä yritys on myynyt jo yli 40 vuoden ajan luonnonmukaista ja kasviperäistä ruokaa Edinburghissa ja maailmanlaajuisesti verkkokauppansa kautta. Heillä on kaksi myymälää täällä, Broughton Streetilla ja Brougham Streetilla. Näistä kahdesta työskentelen Broughton Streetilla, jonne on n. 15 minuutin kävelymatka kämpiltä. Ilmeisesti tämä toinen myymälä on lähempänä, mutta koska Real Foodsin toimisto on tuolla Broughton Streetillä niin minäkin olen.



Olen tosiaan ensimmäisestä päivästä lähtien tykännyt olla tuolla ja minut otettiin heti hyvin vastaan. Työskentelen Real Foodsin toimistossa ostoreskontran puolella, jossa kirjataan tulleet laskut tietokoneelle, maksetaan laskut ja arkistoidaan maksetut laskut. Olen heti alusta asti saanut tehdä samoja töitä kuin mun ohjaajat. Teen helpompia tehtäviä, mutta saan myös töitä, jotka haastavat osaamistani. Työtehtäviini kuuluu: asiakasrekisterin ylläpitäminen, vanhojen laskujen skannaus, uusien laskujen kirjaaminen järjestelmään, tulleen laskun ja lähetysluettelon yhdistäminen (jos ne ovat tulleet erillään), laskun summien tasapainottaminen sekä reklamaatioiden ja palautusten merkitseminen järjestelmään. Eli paljon koneella istumista. (On hieman vaikea suomentaa kaikkea mitä teen, sillä ne olisi paljon helpompi selittää englanniksi ja täysin samaa tarkoitusta ei löydy suomen kielestä... Toivottavasti tuo luettelo kuitenkin hieman selvensi mitä täällä päivät teen.) 





Toimisto sijaitsee kolmikerroksisen myymälän yläkerrassa. Siellä toimii siis tämä Accounts (taloushallinto/laskentatoimi). Siihen kuuluu Purchase ledger (ostoreskontra), Payroll accounting (palkkakirjanpito) ja Cash (kassan laskeminen). Yläkerrassa on myös Webshop (verkkokauppa) ja Marketing (markkinointi). Keskikerroksessa, katutasossa on myymälä ja alimmassa kerroksessa luonnollisesti varasto ja logistiikka. Tässä myymälässä työskentelee n. 20 työntekijää eri osaamisaloilla. Vaikka suurinosa heistä on "paikallisia", työntekijöitä on tullut myös  muualta kuin Skotlannista tai Iso-Britanniasta tänne töihin, joko opiskelujen ohella, tienaamaan tai ihan asumaan. Minun kanssa samassa toimistohuoneessa työskentelee 3-4 henkilöä, joista kolme antavat minulle työtehtäviä sekä auttavat ja ohjaavat. Olen heidän avullaan oppinut todella paljon ostoreskontrasta ja toimistotyöstä ylipäätään. He ovat hyviä opettajia, mutta samaan aikaan todella rentoja. He muistuttavat minua pitämään taukoja sekä tekemään työni rauhassa. Teen toimistolla töitä kuitenkin vain 20h/viikko, joten haluan saada mahdollisimman paljon irti töissä vietetystä ajasta ja siksi saatan tehdä asiat innoissani ja nopeasti :-D Ymmärrämme toisiamme työpaikalla hyvin, joten sen suhteen ei ole ollut ongelmia. Uskon, että kielitaitoni on vahvistunut, ei ehkä niin paljon kuin odotin, mutta huomaan spontaanisen puhumisen taitoni parantuneen, ja onhan tässä vielä aikaa.



Kaiken kaikkiaan olen ollut todella tyytyväinen tähän työpaikkaan, sillä sen ohella minulle on jäänyt aikaa tutkia kaupunkia ja sen nähtävyyksiä. Kokemus työskennellä ulkomailla on korvaamaton, enkä vaihtaisi hetkeäkään. Olen saanut täältä niin paljon eväitä tulevaisuuteen. Voin ainoastaan suositella kaikille vastaavaa kokemusta, jos ikinä saatte eteenne tälllaisen mahdollisuuden.

Tästä linkistä painamalla pääset syvemmin tutustumaan Real Foods Ltd:n toimintaan.

No comments:

Post a Comment